W Stanach Zjednoczonych trąbka to jest moc. Prowadzi jazzowe parady i żegna poległych żołnierzy, gra w muzyce marszowej, zespołach mariachi i na kampusach uniwersyteckich. Koncerty na trąbkę i orkiestrę pisali i John Williams, i Duke Ellington; ważną rolę odgrywa także w The Unanswered Question Charlesa Ivesa czy Quiet City Aarona Coplanda. Ten kojarzony z wieloma tradycjami instrument ma w No-wym Świecie znacznie wyższy status niż w Polsce czy innych krajach Starego Kontynentu. Stąd właśnie taki wybór repertuaru na płytę i ograniczenie się tylko do kompozytorów ze Stanów Zjednoczonych, co zaznaczał w rozmowie ze mną Aleksander Kobus – pomysłodawca i główny bohater nagrania.(...)
Wybór tylko kompozytorów północnoamerykańskich zapewnia albumowi wysoką spójność, ukazując różne oblicza neoklasycyzmu i tonalności w muzyce współczesnej. Od wzmiankowanego już klasyka Stevensa, przez przedstawicieli średniego pokolenia – Josepha Turrina, Bruce’a Broughtona czy Vizzuttiego i Ewazena – po najmłodszego w tym gronie Kevina McKee. Wszyscy mają swój wkład w utrzymanie ciągłości północnoamerykańskiego repertuaru, który od dawna stanowi ważny punkt odniesienia dla polskiego trębacza i jego żony.
Jan Topolski
Program:
Joseph Turrin (*1947)
[1] Fandango na trąbkę, puzon i fortepian (1999) 6:37
Halsey Stevens (1908–1989)
Sonata na trąbkę i fortepian (1953–1956) [14:53]
[2] Allegro moderato 5:44
[3] Adagio tenero 5:31
[4] Allegro 3:38
Kevin McKee (*1980)
[5] Centennial Horizon na trąbkę i fortepian (2011) 11:20
Joseph Turrin
[6] Caprice na trąbkę i fortepian (1972) 5:04
Bruce Broughton (*1945)
[7] Oliver’s Birthday na trąbkę i fortepian (1998) 3:40
Allen Vizzutti (*1952)
[8] Cascades na trąbkę solo (1981) 3:15
Eric Ewazen (*1954)
[9] Pastorale na trąbkę, puzon i fortepian (1996) 7:29
Czas całkowity 52:24