James Joyce urodził się 2 lutego 1882 roku w Dublinie i ani miejsce, ani data urodzenia nie są pozbawione znaczenia, gdy chodzi o centralne miejsce, jakie w jego życiu zajmowała muzyka, co przewija się w relacjach wszystkich, którzy go znali. Nie bez znaczenia jest również rodzina, w której przyszedł na świat. Jego matka, Mary Jane (zwana przez krewnych May), przez czternaście lat uczyła się gry na fortepianie i śpiewu w jednej z dublińskich szkół dla dziewcząt. Ojciec zaś, John Stanislaus, już w czasach studenckich poświęcał większość swego czasu na występy teatralne, podczas których często popisywał się swoim głosem, co chętnie czynił aż do końca życia. Jak głosiła powtarzana przez niego anegdota, po jednym z jego występów (najprawdopodobniej w 1875 roku) obecny na nim słynny irlandzki tenor Barton McGuckin uznał, że John Joyce to „najlepszy tenor w Irlandii”.
Eileen Vance, przyjaciółka Joyce’a z dzieciństwa, wspominała, że często bywała u nich w domu w Bray (pod Dublinem), gdzie May akompaniowała Johnowi śpiewającemu operowe arie, a także fragmenty Irlandzkich melodii Thomasa Moore’a oraz inne popularne pieśni i ballady. Dzieci również uczestniczyły w śpiewaniu (James był najstarszy z dziesięciorga rodzeństwa), a głos przyszłego pisarza był już w wieku sześciu lat wystarczająco dobry, by mógł on razem z rodzicami wziąć udział w amatorskim koncercie.
Nigdy jednak nie stał się dobrym pianistą, choć w szkole z internatem, do której został posłany, uczył się gry na fortepianie. Jak wspomina jego przyjaciel z młodości Constantin Peter Curran, Joyce przy śpiewaniu akompaniował sobie „na ucho”, czyli improwizował, opierając się na podstawowej wiedzy o tworzeniu akordów. Brat pisarza, Stanislaus, twierdzi w swoich wspomnieniach, że w ten sposób James stworzył melodie do wielu znanych irlandzkich wierszy, między innymi Jamesa Clarence’a Mangana i Williama Butlera Yeatsa. (Jedyna tego rodzaju kompozycja, która się zachowała, to obecna na tej płycie Bid Adieu do wiersza samego Joyce’a).
Tracklista:
Samuel Barber (1910−1981)
Three Songs, op. 10 (1936)
1. Rain Has Fallen (2:34)
2. Sleep Now (3:12)
3. I Hear an Army (2:29)
Z cyklu Despite and Still, op. 41 (1968−69)
4. Solitary Hotel, No. 4 (2:48)
Józef Świder (1930−2014)
Chamber Music (1980)
Sześć pieśni na baryton i fortepian
5. Strings in the Earth (1:52)
6. The Twilight Turns (2:32)
7. At That Hour (4:05)
8. When the Shy Star (2:47)
9. Lean Out of the Window (1:55)
10. I Would in That Sweet Bosom Be (3:13)
Ben Moore (ur. 1960)
11. In the Dark Pine-Wood (2002) (1:54)
12. I Would in That Sweet Bosom Be (2004) (2:08)
13. This Heart That Flutters (2002) (2:37)
Wojciech Stępień (ur. 1977)
Wind Whines* (2021)
14. On the Beach at Fontana (4:01)
15. Watching the Needleboats at San Sabba (3:32)
16. She Weeps over Rahoon (5:09)
Marta Kleszcz (ur. 1992)
Two Songs* (2021)
17. My Dove (5:03)
18. Bid Adieu (6:41)
James Joyce (1882–1941) / Edmund J. Pendleton (1899−1987)
19] Bid Adieu (?) (3:05)
Czas całkowity: (62:23)
* premiera fonograficzna